RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 4
W STRZEGOMIU
WYMAGANIE 6
PRZEDSZKOLE WSPOMAGA ROZWÓJ DZIECI, Z UWZGLĘDNIENIEM ICH INDYWIDUALNEJ SYTUACJI
CZERWIEC 2015
Przedmiot ewaluacji: wymaganie 6. Przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Cel: Pozyskanie informacji czy przedszkole wspomaga rozwój dzieci, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Pytania kluczowe:
Kryteria ewaluacji:
Sposób zbierania danych, użyte metody i narzędzia:
Termin: październik – kwiecień
Metody:
Ankieta dla nauczycieli i rodziców –kwestionariusz, analiza ilościowa
Obserwacja
Analiza dokumentów
Narzędzia:
Dokumenty przedszkola:
rodziców.
– listopad 2014r.
– październik- maj 2015r.
– do 15 czerwca 2015r.
III. PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród rodziców
Badania ankietowe zostały przeprowadzone w listopadzie 2014r.
Badania polegały na przeprowadzeniu ankiety wśród rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. Wykorzystane w procesie badawczym ankiety zawierały pytania: zamknięte i otwarte. Wszyscy badani przed rozpoczęciem badań byli informowani o celach badań , sposobie wykorzystania ich wyników oraz całkowitej anonimowości uzyskanej informacji. Rozdano 50 anonimowych druków. Analizie poddano 44 ankiety.
Analiza ankiet:
38,64% rodziców jest zdania, że nauczyciele pozyskują informacje o potrzebach i możliwościach dzieci, na podstawie:
-karta zapisu do przedszkola: 38,64% , ankieta: 20,45% , wywiad: 65,91% ; średnio 4,5% rodziców uważa, że nauczyciele nie pytają o potrzeby, możliwości i uzdolnienia ich dzieci.
91% badanych rodziców twierdzi, iż ich dziecko nie wymaga indywidualnego podejścia, natomiast 9% ankietowanych podało, iż dziecko ma problemy logopedyczne i natury fizjologicznej.
50% rodziców powiadomiło nauczycieli o potrzebach swoich dzieci. W ocenie rodziców- 93,18%- uważa, iż przedszkole podejmuje działania odpowiednie do potrzeb dziecka. Według 22,73% badanych- dziecko posiada uzdolnienia plastyczne, muzyczne, matematyczne, sportowe, logiczne ; 88,64% jest zdania, że nauczyciele wspierają uzdolnienia dzieci. 75% rodziców otrzymuje od nauczycieli informacje dotyczące potrzeb, możliwości , uzdolnień i zainteresowań ich dziecka.
W przedszkolu funkcjonuje pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Według rodziców 38,64% potrzebuje wsparcia ze strony logopedy. 11,36% uważa ,że dziecko powinno korzystać z zajęć korekcyjno-kompensacyjne; 2,27% -zajęcia socjoterapeutyczne, 11,36%z zajęć rozwijających szczególne uzdolnienia.
W przedszkolu – w opinii rodziców dzieci korzystają z następujących form pomocy: 20,45% – terapia logopedyczna, 5,54% – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, 11,36% zajęcia rozwijające szczególne uzdolnienia. 2,27% odpowiedziała twierdzącą na pytanie dotyczące szczególnej sytuacji społecznej dziecka , o której powinno wiedzieć przedszkole . W placówce znana jest powyższa sytuacja, w związku z którą podjęto odpowiednie działania.
Zdaniem badanych w przedszkolu nie zauważa się przejawów form dyskryminacji .
Opracowanie zbiorcze wyników ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli
Badania polegały na przeprowadzeniu ankiety wśród nauczycieli przedszkola. Wykorzystane w procesie badawczym ankiety zawierały pytania: zamknięte i otwarte. Wszyscy badani przed rozpoczęciem badań byli informowani o celach badań , sposobie wykorzystania ich wyników oraz całkowitej anonimowości uzyskanej informacji. Rozdano 7 anonimowych druków. Analizie poddano 7 ankiet.
W jaki sposób nauczyciel rozpoznaje możliwości psychofizyczne, potrzeby rozwojowe i sytuację społeczną wychowanków? 100% nauczycieli odpowiedziało:
-przez prowadzone obserwacje , przez prowadzone rozmowy z rodzicami,
z ankiet kierowanych do rodziców, z wymiany spostrzeżeń z innymi nauczycielami nauczycieli, przez znajomość sposobu przyswajania wiedzy przez dzieci, poprzez orientację w sytuacji społecznej dziecka, poprzez znajomość zaleceń i opinii pedagoga z poradni itp.
Jakie zajęcia prowadzone są w przedszkolu dla dzieci wymagających szczególnego wsparcia? 100% odpowiedziało:
– zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne, praca z zespołem dzieci, praca indywidualna z dzieckiem, praca z dzieckiem zdolnym.
Jakie działania podejmuje nauczyciel w celu uwzględnienia indywidualnego procesu edukacji? 100% nauczycieli:
stara się poznać styl przyswajania wiedzy przez dziecko i dostosować pracę edukacyjną do dziecka, wspiera dzieci adekwatnie do ich potrzeb, współpracuje z instytucjami i placówkami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom,
podchodzi indywidualnie do każdego dziecka ,współpracuje z rodzicami,
pracuje wg opracowanego planu, stosuje twórcze metody pracy,
stosuje zasadę stopniowania trudności, monitoruje przyrost umiejętności dzieci
monitoruje zachowanie dzieci.
Co świadczy o systemowości prowadzonego rozpoznania? 100% badanych odpowiedziało:
-współpraca przedszkola z rodzicami, współpraca z placówkami świadczącymi pomoc i poradnictwo na rzecz dziecka i jego rodziny,
znajomość dokumentacji dziecka, podnoszenie kwalifikacji,
systematyczne dokonywanie pomiarów obserwacji
monitorowanie postępów.
Jakie działania nauczycieli potwierdzają uwzględnianie zróżnicowanych potrzeb rozwojowych dzieci?
100% nauczycielek odpowiedziało:
praca indywidualna z dzieckiem, praca korekcyjno – kompensacyjna,
praca z zespołem dzieci, diagnoza gotowości szkolnej,
przygotowywanie programów pracy wyrównawczej, dostosowywanie treści programowych i zadań do możliwości dziecka , różnicowanie tempa pracy.
Czy przedszkole organizuje zajęcia specjalistyczne dostosowane do rozpoznanych potrzeb każdego dziecka?
TAK NIE
100% nauczycielek odpowiedziało TAK
Czy dzieci odnoszą sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości?
TAK NIE
100% nauczycielek odpowiedziało TAK
Z jakimi instytucjami /placówkami specjalistycznymi współpracuje przedszkole w celu zapewnienia dzieciom pomocy zgodnej z ich potrzebami i sytuacją społeczną? 100% odpowiedziało:
– Poradnia Psychologiczno–Pedagogiczna.
W jaki sposób przedszkole współpracuje z rodzicami dzieci wymagających wsparcia? 100% odpowiedziało:
-wychowawca rozpoznaje indywidualne potrzeby, przedszkole korzysta z wiedzy rodziców, organizowanie spotkań indywidualnych z rodzicami,
pedagogizacja rodziców, prowadzenie zajęć otwartych, konsultacje z wychowawcą z inicjatywy rodziców, informowanie rodziców o możliwości korzystania z PPP.
Jakie działania są podejmowane w przedszkolu w celu zapobiegania dyskryminacji dzieci? 100% odpowiedziało:
poprzez rozpoznawanie możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dzieci, poprzez diagnozę sytuacji społecznej dzieci, pogadanki o niedyskryminowaniu dzieci mających trudności z właściwym zachowaniem się, reagowanie na bieżąco w sytuacjach konfliktowych, bieżące rozwiązywanie problemów, stały kontakt z rodzicami, realizowanie w czasie zajęć tematyki związanej z tolerancją i prawami dzieci, podejmowanie działań uwzględniających kategorię: płci, religii.
Czy rodzice zgłaszają chęć podejmowania inicjatywy i współdecydowania w sprawach rozwoju dzieci i przedszkola?
TAK NIE
100% nauczycieli odpowiedziało TAK
Zbiorcze opracowanie analizy dokumentów przedszkolnych
1) Dokumentowane są potrzeby rozwojowe dzieci i uwzględniane są przy organizacji zajęć poprzez dokumentację psychologiczno-pedagogiczną: wykazy dzieci objętych pomocą, oceny efektywności; potrzeby rozwojowe uwzględniane są także w planach pracy dydaktyczno-wychowawczej.
2) Nauczyciele planują pracę z dzieckiem, które wymaga indywidualnego wsparcia, opracowują indywidualne programy, stosują różnorodne metody i formy pracy (zapisy w dziennikach, konspekty) oraz dokumentowany jest zakres współpracy z instytucjami wspierającymi przedszkole poprzez zapisy w dziennikach lekcyjnych, protokołach rad pedagogicznych, sprawozdaniach zespołów nauczycielskich.
3)Wychowankowie o specjalnych i specyficznych potrzebach objęci zostali pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, prowadzone i dokumentowane są indywidualne zajęcia, zajęcia logopedyczne, dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia rozwijające zainteresowania (plastyczno-techniczne, j. angielskiego, rytmiczno – taneczne).
4) O skuteczności podjętych działań świadczą zapisy przyrostu umiejętności w odniesieniu do wstępnej diagnozy funkcjonowania dziecka, wzrost poziomu opanowania wiadomości i umiejętności wynikających z realizowanego programu nauczania.
5) Sukcesy edukacyjne dzieci są dokumentowane przez wychowawców (sprawozdania z realizacji konkursów, sprawozdania z programów wychowawczo-dydaktycznych, adnotacje w dziennikach, wpisy na dyplomach ).
6) Przeciwdziałania dyskryminacji dzieci z uwagi na status społeczny i ekonomiczny dokumentowane są poprzez wpisy tematów w dzienniku , wpisy odbytych pogadanek z wychowawcą grupy i przedstawicielami Policji (np. dotyczących bezpieczeństwa, zachowań agresywnych), dzieci są zachęcane do aktywności fizycznej(np. udział w zawodach sportowych, zabawach ruchowych), rozwijania zainteresowań i poszerzania wiedzy (np. udział w konkursach, zajęciach dodatkowych), prowadzone są działania integracyjne (np. wspólne zabawy, przygotowywanie inscenizacji, wycieczki), angażowanie dzieci narażonych na dyskryminację w prace prowadzone zespołowo i przydzielanie im ważnych ról społecznych w toku zabaw i zajęć, realizowane są programy profilaktyczne poszerzające ofertę przedszkola.
7) w Statucie istnieją zapisy dotyczące: przestrzegania praw dziecka, równego traktowania, prawa do tożsamości religijnej, prawa do tożsamości narodowej.
Analiza indywidualnych teczek pomocy psychologiczno-pedagogicznej, ocena efektywności terapii logopedycznej, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
W zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zakończono pracę wyrównawczą w grupach starszych na podstawie indywidualnych programów . zapisy pracy z dziećmi – w dziennikach zajęć.
Praca korekcyjno-kompensacyjna z jednym dzieckiem na podstawie opinii psychologiczno-pedagogicznej wg indywidualnego programy pracy. ( Osiągnięcia dziecka po rocznej pracy terapeutycznej w roku szkolnym 2014/15 (załącznik w dokumentacji dyrektora przedszkola – teczka -pomocy psychologiczno-pedagogicznej).
Analiza terapii logopedycznej –(załącznik-sprawozdanie z pracy logopedycznej – załącznik do protokołu Rady Pedagogicznej)
Sformułowanie odpowiedzi na pytania kluczowe:
Jak wynika za ankiet dla nauczycieli- rozpoznanie możliwości psychofizycznych i potrzeb rozwojowych dziecka odbywa się poprzez :
– prowadzone obserwacje
– przez prowadzone rozmowy z rodzicami
– z ankiet kierowanych do rodziców
– wymiana spostrzeżeń z innymi nauczycielami
– przez znajomość sposobu przyswajania wiedzy przez dzieci
– przez orientację w sytuacji społecznej dziecka
– przez znajomość zaleceń i opinii pedagoga z poradni itp.
Wyniki z obserwacji i diagnozy wdrażane są poprzez
– opracowanie indywidualnego programu wyrównawczo- dydaktycznego dla dziecka z
uwzględnieniem w nim wskazań i wniosków zawartych w opinii
– modyfikowanie zadań i kart pracy dla każdego dziecka według jego możliwości
– zajęcia prowadzone są wielopoziomowo
– stosowanie pracy indywidualną z dzieckiem w wyznaczonych momentach
dnia
– zachęcanie do udziału dzieci w różnych formach ekspresji wg zainteresowań
i zdolności
– wykorzystywanie metod aktywizujących
– stosowanie stopniowania trudności lecz nigdy nie obniżających umiejętności
określonych
w podstawie programowej
– wprowadzanie dodatkowych interesujących pomocy dydaktycznych
– częste podchodzenie do dziecka w trakcie samodzielnej pracy w celu
udzielania dodatkowej pomocy, wyjaśnień
– systematyczne sprawdzanie postępów.
Nauczyciele prowadzą współpracę z rodzicami poprzez rozmowy indywidualne , analizowane są wyniki obserwacji i diagnozy. Rodzice indywidualnie są z nimi zapoznawani a następnie ustala się kierunek pracy z dzieckiem. Opracowuje się dla niego -indywidualny program pracy z dzieckiem o zróżnicowanej potrzebie rozwojowej. Organizowane są zebrania grupowe z rodzicami, na których analizuje się działania wychowawcze i kierunek pracy z grupą.
Nauczyciele pozyskują informacje o sytuacji rodzinnej dziecka poprzez kontakty indywidualne z rodzicami, dzieckiem. Analizują karty zapisu dziecka, w którym zawarte są ważne informacje o wychowanku. Całokształt informacji pozwala na stosowanie zajęć wielopoziomowo, stosowanie pracy indywidualnej z dzieckiem w wyznaczonych porach dnia, wykorzystanie umiejętności i zdolności poszczególnych dzieci, stosowanie metod aktywizujących, pomoc wychowankom potrzebującym pracy wyrównawczej. Nauczyciele systematyczne ze sobą współpracują szczególne ze specjalistami co pomaga ustalić kierunek pracy z dzieckiem. Współpracują również między sobą. Prowadzą analizę stopnia realizacji podstawy programowej, planują i wdrażają nowatorskie działania i programy. Działania te maja wpływ na rozwój dzieci – rozwijają u nich własną aktywność, samodzielność i ciekawość świata. Uczą pracy w zespołach, kreatywnego, twórczego myślenia i działania. Zaspakajają potrzeby dziecka, kształtują postawy i pomagają w osiąganiu gotowości szkolnej.
Jak wynika z ankiety dla dyrektora przedszkola oraz dokumentów w placówce organizowane są zajęcia specjalistyczne adekwatne do potrzeb dzieci. Prowadzona jest odpowiednia dokumentacja. Dziecko od momentu rozpoznania dysfunkcji od razu otrzymuje wsparcie ze strony specjalistów i wychowawców, ma zapewnioną pracę na dobrze zorganizowanej przestrzeni, przy zastosowaniu bogatej bazy pomocy dydaktycznych, a program dostosowany do swoich indywidualnych potrzeb i możliwości.
Zdolności i możliwości poszczególnych dzieci oraz ich indywidualne potrzeby nauczyciele rozpoznają poprzez:
obserwację, diagnozę, badania przesiewowe, testy obrazkowe, analizę opinii PPP i wywiady z rodzicami. Szczegółowo są analizowane zalecenia z opinii PPP, które są realizowane podczas zajęć dydaktyczno-wychowawczych i specjalistycznych.
Nasze przedszkole zatrudnia logopedę, który prowadzi zajęcia indywidualne oraz grupowe zgodnie z potrzebami dzieci ( na podstawie opinii PPP oraz przesiewowych badań logopedycznych i wskazań wychowawców, w oparciu o prowadzoną w placówce pomoc psychologiczno-pedagogiczną). Przebieg zajęć specjalistycznych i osiągnięcia dzieci objętych zajęciami specjalistycznymi odnotowany jest w dzienniku zajęć specjalistycznych zajęć prowadzonych w przedszkolu oraz indywidualnych kartach dzieci. Monitorowanie osiągnięć dzieci w przedszkolu odbywa się poprzez: analizę dokumentacji (dzienniki specjalistów, indywidualnych kart dziecka, arkusza obserwacji, sprawozdania specjalistów, opinii PPP),
-obserwację i diagnozę.
Osiągnięcia dzieci monitorowane są na bieżąco przez specjalistów i na tej podstawie dokonywana jest modyfikacja programów i planów prowadzonych zajęć specjalistycznych z poszczególnymi dziećmi.
Według dyrektora placówki współpraca między przedszkolem a PPP w Strzegomiu przebiega prawidłowo –polega ona na wymianie informacji o dziecku, celem jego lepszego poznania , jego możliwości, uzgodnieniu zaleceń i kierunku pracy z dzieckiem.
Nauczyciele na bieżąco w codziennej pracy z dzieckiem a także uwzględniając tę tematykę w swoich planach miesięcznych realizują treści związane z wzajemną akceptacją i tolerancją. Dzieci systematycznie zapoznawane są z prawami dziecka, w każdej sali przez cały rok zawieszone są prawa i omawiane w sytuacjach tego wymagających. Według nauczycieli dzieci respektują prawa w swoich grupach. Badani rodzice twierdzą, że w przedszkolu nie brakuje zajęć związanych z akceptacją i tolerancją.
Według badanych rodziców nie dostrzega się przypadków dyskryminacyjnych. Wszyscy badani nauczyciele stwierdzili, że diagnozują oczekiwania rodziców podczas konsultacji indywidualnych, zebrań z rodzicami. W placówce przeprowadza się także ankietowanie rodziców w celu otrzymania informacji na temat oczekiwań.
W ciągu roku rodzice mieli wiele okazji, aby współuczestniczyć wspólnie z dzieckiem w zajęciach dydaktyczno-wychowawczych zaobserwować swoje dziecko na tle grupy.
W ramach Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej w przedszkolu rodzice mieli możliwość konsultacji z panią psycholog .Nasza placówka zgłosiła chęć udziału w przeprowadzeniu konsultacji psychologicznych dla rodziców małych dzieci (do lat 6) w projekcie „Bezpieczna więź fundamentem szczęścia”.
Odbyły się również spotkania z pedagogiem , który wygłosił prelekcję nt.: „Agresja”, oraz „Dojrzałość szkolna”.
Wnioski z badań w postaci mocnych i słabych stron:
Mocne strony:
Słabe strony:
Utrzymać dobry poziom działań służących rozwojowi dzieci i zadbać o dalszą dobrą współpracę z instytucjami zewnętrznymi i środowiskiem lokalnym.
Strategia działań w celu podniesienia jakości pracy w ewaluowanym obszarze.
W miarę możliwości zwiększanie częstotliwości organizacji zajęć ze specjalistami .
Angażowanie rodziców w życie przedszkola np.: (pomoc w organizowaniu zajęć dodatkowych)
Raport zostanie przedstawiony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
Pełny tekst Raportu dostępny w holu przedszkola
Opracowanie Raportu:
Beata Knapik, Beata Horbacz, Małgorzata Marcinkowska