KONCEPCJA PRACY
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 4 W STRZEGOMIU
PODSTAWA PRAWNA:
Rozporządzenia MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.
Ustawa z dnia 20 lutego 2015r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw.
Statut Publicznego Przedszkola nr 4 w Strzegomiu.
WIZJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, mającą na uwadze przede wszystkim dobro dziecka, jego bezpieczeństwo i szczęście.
Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne zapewniające wspomaganie oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.
Wyrównujemy szanse edukacyjne wszystkich dzieci, aby kompensować braki i opóźnienia w rozwoju jak również wspierać uzdolnienia dzieci.
Skutecznie przygotowujemy dzieci do osiągnięcia dojrzałości szkolnej i podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.
Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości, stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, uczestnictwa w ciekawych zajęciach ukierunkowanych na rozwój inteligencji wielorakich, poznawanie otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
Atmosfera panująca w przedszkolu sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec odmienności.
W naszym przedszkolu rodzice są partnerami, aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
W placówce zatrudniona jest wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana
i odpowiedzialna kadra pedagogiczna.
9. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre relacje interpersonalne i skuteczną komunikację.
10.Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
Uczy wrażliwości na potrzeby innych.
Kształtuje umiejętność niesienia bezinteresownej pomocy.
Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi i naturalnymi predyspozycjami.
Dba o atrakcyjną i efektywną ofertę edukacyjną umożliwiającą zaspokajanie potrzeb i możliwości
rozwojowych dziecka, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Rozwija dziecięce kompetencje, niezbędne w życiu samodzielnym i społecznym ,w tym przeciwdziałaniu
agresji.
Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami
społecznymi i moralnymi.
Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzanie placówką.
Wspiera rozwój zawodowy nauczycieli dzięki doskonaleniu zawodowemu.
Ciągle wzmacnia więzi placówki z otoczeniem dzięki współpracy z rodzicami, organami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi i instytucjami wspierającymi pracę przedszkola.
Pozyskuje fundusze unijne na realizację programów i projektów edukacyjnych.
Analizuje, ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
MODEL ABSOLWENTA:
Dziecko kończące nasze przedszkole:
WYKAZUJE:
– motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
– zainteresowanie treściami nauczania,
– chęć poznawania czegoś nowego,
– umiejętność przyswajania nowych pojęć,
– umiejętność korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,
– umiejętność współpracy w grupie,
– umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
– tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,
– wrażliwość na krzywdę,
– samodzielność na miarę swoich możliwości
– odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).
POSIADA:
– zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób,
– wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli przedszkolaka,
– zdolność cieszenia się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie
wykona zadanie,
ROZUMIE I ZNA:
– prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
– zasady bezpieczeństwa, zasady higieny,
– dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną
– zasady kultury współżycia z ludźmi,
– kulturę i dziedzictwo regionu,
– symbole narodowe,
– potrzebę szanowania przyrody i środowiska
– potrzebę własnej wartości.
NIE OBAWIA SIĘ:
– występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
– dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
– wykazywać inicjatywę w działaniu,
– wyrażać swoich uczuć.
CELE STRATEGICZNE:
Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.
Diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich dzieci.
Zapewnienie dzieciom możliwości wielostronnego rozwoju i przygotowanie ich do samodzielnego życia.
Rozwijanie u wychowanków pozytywnych cech charakteru ( dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania i niesienia pomocy).
Kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i zrozumienia dla innych zachowań, traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów.
Wspieranie we wszystkich sferach ( psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka.
Integrowanie z grupą rówieśniczą, rodziną, środowiskiem lokalnym.
Dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi w celu wyrównywania szans edukacyjnych.
Wspomaganie rodziców w wychowaniu.
Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.
Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym.
Wypracowany pozytywny obraz przedszkola projektujemy następująco:
będziemy nadal twórczo pracować z dziećmi, szczególnie tymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, diagnozować deficyty rozwojowe oraz ich naturalne predyspozycje i uzdolnienia, troszcząc się rozwój inteligencji wielorakich każdego wychowanka,
każde dziecko będzie dobrze przygotowane do szkoły;
wszystkim dzieciom będzie bliska rodzima tradycja i kultura oraz piękno języka polskiego.
Kierować się będziemy następującymi zasadami:
zasadą indywidualizacji;
zasadą integracji;
zasadą wolności i swobody działania;
zasadą zaspokajania potrzeb dziecka;
zasadą aktywności;
zasadą organizowania życia społecznego.
Zgodnie z niniejszą koncepcją:
NAUCZYCIELE:
kompetentni, zaangażowani w prace przedszkola;
współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania;
są komunikatywni, partnerscy, twórczy, otwarci na nowości;
doskonalą swoje umiejętności i wiedzę, stosowane metody i formy pracy w ramach WDN i szkoleń zewnętrznych;
wzbogacają warsztat pracy;
wzorowo wypełniają obowiązki nauczyciela;
wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, naturalne predyspozycje, uzdolnienia; rozbudzają i rozwijają zainteresowania;
monitorują indywidualny rozwój każdego dziecka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych;
motywują dzieci do wysiłku i pracy nad sobą;
kształtują postawy prospołeczne, uczą odróżniać dobro od zła;
opracowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci;
współpracują z rodzicami w celu zintegrowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych;
wspomagają rozwój edukacji dziecka zmierzający do osiągnięcia przez nie dojrzałości szkolnej;
wdrażają do samodzielności, aktywności ruchowej;
dostosowują metody pracy do potrzeb i możliwości;
zapewniają poczucie bezpieczeństwa, zarówno psychicznego, jak i fizycznego;
propagują zachowania proekologiczne i prozdrowotne;
dostarczają dziecku bodźców stymulujących i pobudzających je do aktywności własnej;
badają gotowość szkolną i w zależności od wyników badania prowadzą zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udzielają pomocy
psychologiczno – pedagogicznej;
kształtują tożsamość narodową i regionalną wychowanków;
analizują i dokumentują efekty swojej pracy, wyniki analiz wykorzystują do podnoszenia jej efektywności;
wspólnie planują działania podejmowane w przedszkolu, rozwiązują problemy.
RODZICE:
otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka;
wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola;
czynnie uczestniczą w życiu przedszkola;
są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.
PRACA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNA I OPIEKUŃCZA .
W realizacji Podstawy programowej pomocne są przyjęte i zatwierdzone programy:
„ Nasze Przedszkole”- M. Kwaśniewskiej i W. Żaby-Żabińskiej, Wydawnictwa MAC edukacja
Program stwarza szerokie możliwości stosowania atrakcyjnych metod pracy sprzyjających rozwijaniu inteligencji wielorakich dzieci, kształtowaniu twórczych postaw i realizacji celów wychowawczych placówki. W szczególności wykorzystujemy następujące metody :
prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej- zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,
kinezjologii edukacyjnej Dennisona – zajęcia z zakresu mowy i myślenia,
pedagogiki zabawy KLANZA – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,
muzykoterapia – obszar edukacji kulturowo estetycznej, zabawy dowolne, odpoczynek dzieci,
M. Montessori – obszar edukacji kulturowo – estetycznej, społecznej
odimiennej metody nauki czytania I. Majchrzak
metody nauki czytania Glena Domana
Metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz – wszechstronne wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka przez jednoczesne rozwijanie funkcji słuchowych, językowych, dotykowo-kinestetycznych i ruchowych,
metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,
Ponadto w przedszkolu realizowane są programy i projekty własne, które powstały jako odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby i oczekiwania rodziców, dzieci i środowiska lokalnego:
Program Adaptacyjny.
Program Wspierania Uzdolnień.
Program zajęć profilaktyki korekcyjnej.
Program koła orgiami.
Program zajęć plastycznych
Program koła naukowego ,, Mały odkrywca.”
Program wychowawczy.
Projekt edukacji regionalnej ,, Strzegom- moja mała ojczyzna .”
Dzieci korzystają z zajęć dodatkowych takich jak :
Język angielski.
Logoterpia.
Zajęcia rewalidacyjne.
Gimnastyka korekcyjna.
Zajęcia rytmiczno – taneczne.
Audycje muzyczne.
Koło naukowe.
Koło plastyczne.
Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia dzieciom realizację podstawy programowej oraz rozwijanie zainteresowań i wspomaganie rozwoju.
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte.
Organizowanie konsultacji ze specjalistami: psychologiem, pedagogiem, logopedą, lekarzem.
Prezentacja na tablicach grupowych, stronie internetowej planów i działań przedszkola.
Wspieranie rodziców w optymistycznym wychowaniu dziecka przez prezentacje publikacji.
Organizowanie cyklicznych spotkań, zebrań.
Aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom.
Organizacja festynów, uroczystości.
Współorganizowanie przedsięwzięć min: „ Pasowanie na Starszaka”, Spotkanie z Mikołajem ”„ Bal karnawałowy”, „ Piknik rodzinny”, wycieczki, spotkania edukacyjne, konkursy.
Uczestniczenie w przedszkolnych konkursach plastycznych, fotograficznych, recytatorskich, artystycznych.
Angażowanie w edukację dzieci – organizowanie wspólnych zajęć, wycieczek, pikników, zajęć na powietrzu.
Przygotowywanie scenicznych prezentacji bajek dla dzieci z przedszkola i zapraszanych gości.
Angażowanie rodziców wykonujących ciekawe zawody do organizowania spotkań tematycznych np.: spotkanie z leśnikiem, spotkanie z ornitologiem, lekarzem , policjantem, pszczelarzem, rzeźbiarzem, ratownikiem medycznym.
III. Kultywowanie tradycji przedszkola:
Pasowanie na Starszaka
Święto z okazji odzyskania Niepodległości
Świąteczne spotkanie z Mikołajem
Wigilia w przedszkolu
Karnawałowy Bal Przebierańców
Dzień Babci i Dziadka
Piknik Rodzinny z okazji Dnia Mamy i Taty
Dzień Dziecka
Pożegnanie przedszkola.
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM :
Zapraszanie władz samorządowych do udziału w wydarzeniach przedszkola.
Zapraszanie innych placówek oświatowych na uroczystości przedszkolne.
Prezentowanie działalności przedszkola w lokalnych mediach.
Pozyskiwanie sojuszników i sponsorów podejmowanych przedsięwzięć.
Nadawanie tytułu „ Przyjaciel Przedszkola”
Udział w uroczystościach gminnych i miejskich: w obchodach Dnia Dziecka,Święta Granitu Strzegomskiego, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Kiermasz Wielkanocny – prezentacje artystyczne dzieci.
Udział w akcjach proekologicznych, charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego.
Współpraca z SCK: uczestniczenie w imprezach organizowanych przez SCK, współorganizacja konkursów i prezentacji artystycznych z udziałem przedszkolaków.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną: organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizacja konsultacji specjalistycznych dla rodziców i nauczycieli, organizacja szkoleń i warsztatów w ramachWDN.
Współpraca z Biblioteką Miejską: uczestniczenie w zajęciach bibliotecznych,w konkursach organizowanych przez bibliotekę, organizowanie wspólnych przedsięwzięć.
Współpraca ze szkołami podstawowymi: udział przedszkolaków w Dniach Otwartych organizowanych przez szkoły, kontynuowanie programu „ Wesołe przedszkolaki – radosne pierwszaki”, wspólne uroczystości, udział uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i średnich w zajęciach koła „ Młodych Odkrywców”; Młodzież czyta dzieciom, badanie losów absolwentów, zapraszanie pierwszaków na przedstawienia przygotowane przez dzieci z przedszkola oraz konkursy wiedzy.
Współpraca z Policją, Strażą Pożarną: pogadanki dla dzieci i rodziców, konkursy, imprezy, wycieczki
Współpraca z OSiR – Sportowy Turniej Przedszkoli, Dni Sportu.
PRIORYTETY NA LATA 2015-2020
1.Kontynuawanie wypracowanych i sprawdzonych działań.
2.Tworzenie klimatu przedszkola bezpiecznego i przyjaznego dla wszystkich.
3.Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.
4.Stymulowanie rozwoju inteligencji wielorakich i inspirowanie twórczych działań wychowanków przez zabawę.
5.Doskonalenie warsztatu pracy kadry pedagogicznej poprzez udział w kursach, warsztatach
i innych formach doskonalenia zawodowego.
6.Wzbogacenie przedszkola w nowe atrakcyjne pomoce dydaktyczne, programy edukacyjne,
logopedyczne, pomoce do stymulacji polisensorycznej.
7.Wyposażenie ogrodu w nowe urządzenia rekreacyjne.
8.Nadanie placówce imienia, opracowanie hymnu przedszkola.