Przedszkole im. Pszczółki Mai Przedszkole im. Pszczółki Mai
Tel: 74 855 13 76
  • Start
  • Grupy
    • Grupa I Biedronki
    • Grupa II Motylki
    • Grupa III Pszczółki
  • Przedszkole
    • O nas
    • Nasze projekty
    • Nasze certyfikaty
    • Programy edukacyjne
    • Rozkład dnia
    • Dokumenty przedszkola
    • Harmonogram uroczystości
  • Kontakt
  • BIP

KONCEPCJA PRACY

PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA NR 4 W STRZEGOMIU

  

PODSTAWA PRAWNA:

Rozporządzenia MEN z dnia 6 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.

Ustawa z dnia 20 lutego 2015r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw.

Statut Publicznego Przedszkola nr 4 w Strzegomiu.

 

WIZJA PRZEDSZKOLA

  1.  Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, mającą na uwadze przede wszystkim dobro dziecka, jego bezpieczeństwo i szczęście.

  2. Jesteśmy po to, aby stworzyć warunki wychowawcze i edukacyjne zapewniające wspomaganie  oraz ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi.

  3. Wyrównujemy szanse edukacyjne wszystkich dzieci, aby  kompensować braki  i opóźnienia w rozwoju jak również wspierać uzdolnienia dzieci.

  4. Skutecznie przygotowujemy dzieci do osiągnięcia dojrzałości szkolnej i podjęcia nauki na dalszych etapach edukacyjnych.

  5. Program przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości, stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, uczestnictwa w ciekawych zajęciach ukierunkowanych na rozwój inteligencji wielorakich, poznawanie otaczającej rzeczywistości  z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.

  6. Atmosfera panująca w przedszkolu sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec odmienności.

  7. W naszym przedszkolu rodzice są partnerami, aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.

  8. W placówce zatrudniona jest wykwalifikowana, kompetentna, zaangażowana

 i odpowiedzialna  kadra pedagogiczna.

9. Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre relacje interpersonalne i skuteczną komunikację.

10.Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.

MISJA PRZEDSZKOLA

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.

  2. Uczy wrażliwości na potrzeby innych.

  3. Kształtuje umiejętność niesienia bezinteresownej pomocy.

  4. Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.

  5. Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi i naturalnymi predyspozycjami.

  6. Dba o atrakcyjną i efektywną ofertę edukacyjną umożliwiającą zaspokajanie potrzeb  i możliwości

rozwojowych dziecka, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

  1. Rozwija dziecięce  kompetencje, niezbędne w życiu samodzielnym i społecznym ,w tym przeciwdziałaniu

agresji.

  1. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami

społecznymi i moralnymi.

  1. Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzanie placówką.

  2. Wspiera rozwój zawodowy nauczycieli dzięki doskonaleniu zawodowemu.

  3. Ciągle wzmacnia więzi placówki z otoczeniem dzięki współpracy z rodzicami, organami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi i instytucjami wspierającymi pracę przedszkola.

  4. Pozyskuje fundusze unijne na realizację programów i projektów edukacyjnych.

  5. Analizuje, ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.

MODEL ABSOLWENTA:

Dziecko kończące nasze  przedszkole:

WYKAZUJE:

–  motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,

–  zainteresowanie treściami nauczania,

–  chęć poznawania czegoś nowego,

–  umiejętność przyswajania nowych pojęć,

– umiejętność korzystania z posiadanych wiadomości, uważnego słuchania,

–  umiejętność współpracy w grupie,

–  umiejętność radzenia sobie z trudnościami,

–  tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań,

–  wrażliwość na krzywdę,

–  samodzielność na miarę swoich możliwości

–  odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami).

POSIADA:

–  zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się  w zrozumiały dla nich sposób,

–  wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli przedszkolaka,   

–  zdolność cieszenia się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie

    wykona zadanie,

ROZUMIE I ZNA: 

–  prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,

–  zasady bezpieczeństwa, zasady higieny,

–  dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną

–  zasady kultury współżycia z ludźmi,

–  kulturę i dziedzictwo regionu,

–  symbole narodowe,

–  potrzebę szanowania przyrody i środowiska

– potrzebę własnej wartości.

NIE OBAWIA SIĘ:

–  występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,

–  dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,

–  wykazywać inicjatywę w działaniu,

–  wyrażać swoich uczuć.

CELE STRATEGICZNE:

  1. Stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania w środowisku rodzinnym i przedszkolnym.

  1. Diagnozowanie i rozwijanie inteligencji wielorakich dzieci.

  2. Zapewnienie dzieciom możliwości wielostronnego rozwoju i przygotowanie ich do samodzielnego życia.

  3. Rozwijanie u wychowanków pozytywnych cech charakteru ( dobroć, empatia, otwartość, zaradność, odporność emocjonalna, samodzielność, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania i niesienia pomocy).

  4. Kształtowanie tolerancji, wrażliwości, wyrozumiałości i  zrozumienia dla innych zachowań,  traktowania dzieci niepełnosprawnych jako partnerów.

  5. Wspieranie we wszystkich sferach ( psychicznej, fizycznej, emocjonalnej, duchowej, moralnej, zdrowotnej) z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka.

  6. Integrowanie z grupą rówieśniczą, rodziną, środowiskiem lokalnym.

  7. Dostrzeganie potrzeb drugiego człowieka, w tym szczególnie dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

  8. Indywidualizowanie pracy z dziećmi, również z dziećmi niepełnosprawnymi w celu  wyrównywania szans edukacyjnych.

  9. Wspomaganie rodziców w wychowaniu.

  10. Efektywne angażowanie rodziców do realizacji zadań określonych w koncepcji.

  11. Promowanie przedszkola w środowisku lokalnym.

Wypracowany pozytywny obraz przedszkola projektujemy  następująco:

  • będziemy nadal twórczo pracować z dziećmi, szczególnie tymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, diagnozować deficyty rozwojowe oraz ich naturalne predyspozycje i uzdolnienia, troszcząc się rozwój inteligencji wielorakich każdego wychowanka,

  • każde dziecko będzie dobrze przygotowane do szkoły;

  • wszystkim dzieciom będzie bliska rodzima tradycja i kultura oraz piękno języka polskiego.

Kierować się będziemy następującymi zasadami:

  • zasadą indywidualizacji;

  • zasadą integracji;

  • zasadą wolności i swobody działania;

  • zasadą zaspokajania potrzeb dziecka;

  • zasadą aktywności;

  • zasadą organizowania życia społecznego.

Zgodnie z niniejszą koncepcją:

NAUCZYCIELE:

  • kompetentni, zaangażowani w prace przedszkola;

  • współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania;

  • są komunikatywni, partnerscy, twórczy, otwarci na nowości;

  • doskonalą swoje umiejętności i wiedzę, stosowane metody i formy pracy w ramach WDN i szkoleń zewnętrznych;

  • wzbogacają warsztat pracy;

  • wzorowo wypełniają obowiązki nauczyciela;

  • wspierają rozwój psychofizyczny dziecka, jego umiejętności, naturalne predyspozycje, uzdolnienia; rozbudzają i rozwijają zainteresowania;

  • monitorują indywidualny rozwój każdego dziecka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych;

  • motywują dzieci do wysiłku i pracy nad sobą;

  • kształtują postawy prospołeczne, uczą odróżniać dobro od zła;

  • opracowują indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla dzieci;

  • współpracują z rodzicami w celu zintegrowania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych;

  • wspomagają rozwój edukacji dziecka zmierzający do osiągnięcia przez nie dojrzałości szkolnej;

  • wdrażają do samodzielności, aktywności ruchowej;

  • dostosowują metody pracy do potrzeb i możliwości;

  • zapewniają poczucie bezpieczeństwa, zarówno psychicznego, jak i fizycznego;

  • propagują zachowania proekologiczne i prozdrowotne;

  • dostarczają dziecku bodźców stymulujących i pobudzających je do aktywności własnej;

  • badają gotowość szkolną i w zależności od wyników badania prowadzą zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udzielają pomocy

 psychologiczno – pedagogicznej;

  • kształtują tożsamość narodową i regionalną wychowanków;

  • analizują i dokumentują efekty swojej pracy, wyniki analiz wykorzystują do podnoszenia jej efektywności;

  • wspólnie planują działania podejmowane w przedszkolu, rozwiązują problemy.

RODZICE:

  • otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach  dziecka;

  • wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola;

  • czynnie uczestniczą w życiu przedszkola;

  • są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu przedszkolem.

PRACA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNA I  OPIEKUŃCZA .

W realizacji Podstawy programowej pomocne są przyjęte i zatwierdzone  programy:

 „ Nasze Przedszkole”- M. Kwaśniewskiej i W.  Żaby-Żabińskiej, Wydawnictwa MAC edukacja

Program stwarza szerokie możliwości stosowania atrakcyjnych metod pracy sprzyjających rozwijaniu inteligencji wielorakich dzieci, kształtowaniu twórczych postaw i realizacji celów wychowawczych placówki. W szczególności wykorzystujemy następujące metody :

  • prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej- zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej,

  •  kinezjologii edukacyjnej Dennisona – zajęcia z zakresu mowy i myślenia,

  • pedagogiki zabawy KLANZA – zabawy i zajęcia ze wszystkich obszarów edukacji,

  • muzykoterapia – obszar edukacji kulturowo estetycznej, zabawy dowolne, odpoczynek dzieci,

  • M. Montessori – obszar edukacji kulturowo – estetycznej, społecznej

  • odimiennej metody nauki czytania I. Majchrzak

  •  metody nauki czytania Glena Domana

  • Metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz – wszechstronne wspomaganie  rozwoju psychoruchowego dziecka przez jednoczesne rozwijanie funkcji słuchowych, językowych, dotykowo-kinestetycznych i ruchowych,

  • metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne,

Ponadto w przedszkolu realizowane są programy i projekty własne, które powstały jako odpowiedź  na zdiagnozowane potrzeby i oczekiwania rodziców, dzieci i środowiska lokalnego:

  • Program Adaptacyjny.

  • Program Wspierania Uzdolnień.

  • Program zajęć profilaktyki korekcyjnej.

  • Program koła orgiami.

  • Program zajęć plastycznych

  • Program koła naukowego ,, Mały odkrywca.”

  • Program wychowawczy.

  • Projekt edukacji regionalnej ,, Strzegom- moja mała ojczyzna .”

Dzieci korzystają  z zajęć dodatkowych takich jak :

  • Język angielski.

  • Logoterpia.

  • Zajęcia rewalidacyjne.

  • Gimnastyka korekcyjna.

  • Zajęcia rytmiczno – taneczne.

  • Audycje muzyczne.

  • Koło naukowe.

  • Koło plastyczne.

Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia dzieciom realizację podstawy programowej oraz rozwijanie zainteresowań i wspomaganie rozwoju.

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

    1. Poszukiwanie efektywnych sposobów komunikacji z rodziną:
  • Zapraszanie rodziców na zajęcia otwarte.

  • Organizowanie konsultacji ze specjalistami: psychologiem, pedagogiem, logopedą, lekarzem.

  • Prezentacja na tablicach grupowych, stronie internetowej planów i działań przedszkola.

  • Wspieranie rodziców w optymistycznym wychowaniu dziecka przez prezentacje publikacji.

  • Organizowanie cyklicznych spotkań, zebrań.

  • Aktywizowanie członków Rady Rodziców do przekazywania informacji pozostałym rodzicom.

  • Organizacja festynów, uroczystości.

    1. Włączanie rodziców w działania przedszkola:
  • Współorganizowanie przedsięwzięć min: „ Pasowanie na Starszaka”, Spotkanie z Mikołajem ”„ Bal karnawałowy”, „ Piknik rodzinny”, wycieczki, spotkania edukacyjne, konkursy.

  • Uczestniczenie w przedszkolnych konkursach plastycznych, fotograficznych, recytatorskich, artystycznych.

  • Angażowanie  w edukację dzieci – organizowanie wspólnych zajęć, wycieczek, pikników, zajęć na powietrzu.

  • Przygotowywanie scenicznych prezentacji bajek dla dzieci z przedszkola i zapraszanych gości.

  • Angażowanie rodziców wykonujących ciekawe zawody do organizowania spotkań tematycznych np.: spotkanie z leśnikiem, spotkanie z ornitologiem, lekarzem , policjantem, pszczelarzem, rzeźbiarzem, ratownikiem medycznym.

III. Kultywowanie tradycji przedszkola:

  • Pasowanie na Starszaka

  • Święto z okazji odzyskania Niepodległości

  • Świąteczne spotkanie z Mikołajem

  • Wigilia w przedszkolu

  • Karnawałowy Bal Przebierańców

  • Dzień Babci i Dziadka

  • Piknik Rodzinny z okazji Dnia Mamy i Taty

  • Dzień Dziecka

  • Pożegnanie przedszkola.

WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM : 

  1. Zapraszanie władz samorządowych do udziału w wydarzeniach przedszkola.

  2. Zapraszanie innych placówek oświatowych na uroczystości przedszkolne.

  1. Prezentowanie działalności przedszkola w lokalnych mediach.

  2. Pozyskiwanie sojuszników i sponsorów podejmowanych przedsięwzięć.

  3. Nadawanie tytułu „ Przyjaciel Przedszkola”

  4. Udział w uroczystościach gminnych i miejskich: w obchodach Dnia Dziecka,Święta Granitu Strzegomskiego, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Kiermasz Wielkanocny  – prezentacje artystyczne dzieci.

  5. Udział w akcjach proekologicznych,  charytatywnych na rzecz środowiska lokalnego.

  6. Współpraca z SCK: uczestniczenie w imprezach organizowanych przez SCK, współorganizacja konkursów i prezentacji artystycznych z udziałem przedszkolaków.

  7. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną: organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizacja konsultacji specjalistycznych dla rodziców i nauczycieli, organizacja szkoleń i warsztatów w ramachWDN.

  8. Współpraca z Biblioteką Miejską: uczestniczenie w zajęciach bibliotecznych,w konkursach organizowanych przez bibliotekę, organizowanie wspólnych przedsięwzięć.

  9. Współpraca ze szkołami podstawowymi: udział przedszkolaków  w Dniach Otwartych organizowanych przez szkoły, kontynuowanie programu „ Wesołe przedszkolaki – radosne pierwszaki”, wspólne uroczystości, udział uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i średnich w zajęciach koła „ Młodych Odkrywców”; Młodzież czyta dzieciom, badanie losów absolwentów, zapraszanie pierwszaków na przedstawienia przygotowane przez dzieci z przedszkola oraz konkursy wiedzy.

  10. Współpraca z Policją, Strażą Pożarną: pogadanki dla dzieci i rodziców, konkursy, imprezy, wycieczki

  11. Współpraca z OSiR – Sportowy Turniej Przedszkoli, Dni Sportu.

PRIORYTETY NA LATA 2015-2020

1.Kontynuawanie wypracowanych i sprawdzonych działań.

2.Tworzenie klimatu przedszkola bezpiecznego i przyjaznego dla wszystkich.

3.Doskonalenie metod i form współpracy ze środowiskiem i rodzicami.

4.Stymulowanie rozwoju inteligencji wielorakich i inspirowanie twórczych działań wychowanków przez zabawę.

5.Doskonalenie warsztatu pracy kadry pedagogicznej poprzez udział w kursach, warsztatach

 i innych formach doskonalenia zawodowego.

6.Wzbogacenie przedszkola w nowe atrakcyjne pomoce dydaktyczne, programy edukacyjne,

logopedyczne, pomoce do stymulacji polisensorycznej.

7.Wyposażenie ogrodu w nowe urządzenia rekreacyjne.

8.Nadanie placówce imienia, opracowanie  hymnu przedszkola.

 

 

Copyright 2021 Publiczne Przedszkole Nr 4 im. "Pszczółki Mai" w Strzegomiu, All rights reserved.